hmi چیست؟

اتوماسيون

hmi چیست؟

۹ بازديد
HMI چیست؟
سیستم‌های کنترل صنعتی به پیشرفت خود ادامه می‌دهند و در دنیای امروز، وظایفی که اپراتورها باید انجام دهند می‌توانند به طور مکرر تغییر کنند. برای مدیریت این پیچیدگی، به انعطاف پذیری و قابلیت استفاده در کنترل های خود نیاز دارید. این مزیت HMI است. با HMI مبتنی بر زنون، می توانید به راحتی با ماشین ها ارتباط برقرار کنید و داده های عملیاتی را از تجهیزات و امکانات خود به دست آورید.


تعریف رابط ماشین انسانی
HMI مخفف رابط انسان و ماشین است و به داشبوردی اطلاق می شود که کاربر را قادر می سازد با یک ماشین، برنامه کامپیوتری یا سیستم ارتباط برقرار کند. از نظر فنی، می‌توانید اصطلاح HMI را برای هر صفحه‌ای که شخصی برای تعامل با دستگاه استفاده می‌کند، به کار ببرید، اما معمولاً برای توصیف چنین صفحه‌هایی که در تنظیمات صنعتی استفاده می‌شوند، استفاده می‌شود. HMI dop107bv ها داده های بلادرنگ را نمایش می دهند و به کاربر اجازه می دهند ماشین آلات را با استفاده از یک رابط کاربری گرافیکی کنترل کند.



کاربرد HMI چیست؟
یک ماشین را مثال بزنید. ماشین یک ماشین پیچیده است. راننده می تواند موتور، فرمان، چراغ ها، تهویه مطبوع، استریو و عناصر مختلف دیگر را کنترل کند. لازم نیست مستقیماً با هر یک از این عناصر تعامل داشته باشید تا آنها را کنترل کنید و اطلاعاتی در مورد عملکرد آنها به دست آورید. سرعت شما روی سرعت سنج شما نمایش داده می شود. می توانید استریو، چراغ ها و تهویه مطبوع خود را با دستگیره ها و دکمه ها یا شاید یک صفحه نمایش لمسی کنترل کنید. برای کنترل موتور از پدال گاز و برای چرخش از فرمان استفاده می کنید. این ابزارهای کنترل و بازخورد مانند HMI خودرو هستند. حالا تصور کنید که می‌توانید تمام جنبه‌های وسیله نقلیه خود را کنترل کنید و اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد آن در یک صفحه به دست آورید. اگر می توانستید، داشبورد ماشین شما حتی بیشتر شبیه HMI می شد.



در یک محیط صنعتی، HMI ممکن است به اشکال مختلفی باشد. این می تواند یک صفحه نمایش مستقل، یک داشبورد متصل به تجهیزات دیگری یا یک تبلت باشد. به هر شکلی که به نظر می رسد، هدف اصلی آن این است که به کاربران اجازه دهد داده های مربوط به عملیات و ماشین آلات را کنترل کنند. اپراتورها می توانند از HMI استفاده کنند، برای مثال، ببینند کدام تسمه نقاله روشن است یا دمای مخزن آب صنعتی را تنظیم کنند.


HMI چیست؟
HMI پیشرفته به شما امکان می دهد به راحتی با ماشین ها ارتباط برقرار کنید و داده های عملیاتی را از سراسر تجهیزات خود تجسم کنید.
موارد استفاده از HMI
HMI در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارد. در تولید انواع کالاها، از خودرو گرفته تا غذا و نوشیدنی و داروسازی رایج است. صنایعی مانند انرژی، آب، فاضلاب، ساختمان ها و حمل و نقل نیز ممکن است از HMI استفاده کنند. نقش‌هایی مانند یکپارچه‌کننده‌های سیستم، اپراتورها و مهندسان، به‌ویژه مهندسان سیستم کنترل فرآیند، اغلب از HMI استفاده می‌کنند. این متخصصان ممکن است از HMI برای کنترل ماشین‌ها، وسایل نقلیه، کارخانه‌ها یا ساختمان‌ها استفاده کنند.



پیچیدگی HMI بسته به پیچیدگی دستگاه یا سیستمی که برای آن استفاده می شود متفاوت است. همچنین بسته به نحوه استفاده از HMI متفاوت است. شما ممکن است از HMI برای یک عملکرد، مانند نظارت بر یک ماشین آلات، یا برای اهداف متعدد، از جمله نظارت بر عملیات کارخانه و کنترل تجهیزات استفاده کنید.



هنگامی که سیستم کنترل نظارتی و جمع آوری داده شما (SCADA) با کنترلرهای منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) و حسگرهای ورودی/خروجی برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به عملکرد تجهیزات ارتباط برقرار می کند، این اطلاعات در یک HMI نمایش داده می شود. یک HMI ممکن است این اطلاعات را در یک نمودار، نمودار یا سایر نمایش های بصری که خواندن و درک آن را آسان می کند، نمایش دهد. با یک HMI، می‌توانید تمام اطلاعات عملکرد تجهیزات یک تأسیسات را در یک مکان مشاهده کنید و دید خود را در عملکرد کارخانه‌تان بهبود می‌بخشید. اپراتورها همچنین می‌توانند آلارم‌ها را با استفاده از HMI مشاهده و مدیریت کنند و به اطمینان حاصل شود که می‌توانند به سرعت با آنها برخورد کنند.



اپراتورها همچنین می توانند از HMI برای کنترل تجهیزات برای افزایش بهره وری یا تنظیم با شرایط متغیر استفاده کنند. آنها ممکن است بر اساس داده هایی که در HMI مشاهده می کنند، تنظیمات را انجام دهند. امکان ایجاد تغییرات مربوطه مستقیماً از روی صفحه نمایش این فرآیند را سریعتر و آسان تر می کند.



همانطور که اینترنت اشیا (IoT) همچنان نقش برجسته‌تری در تاسیسات صنعتی ایفا می‌کند، HMI‌ها حتی مفیدتر می‌شوند. می‌توانید از آن‌ها برای مشاهده و کنترل دستگاه‌های مختلف متصل در مرکز خود استفاده کنید.





نحوه ادغام HMI
راه‌حل‌های HMI می‌توانند به اشکال مختلف، از پایانه‌های مستقل گرفته تا تبلت‌ها تا داشبوردهای ادغام‌شده در سایر ماشین‌آلات ارائه شوند. یک تسهیلات ممکن است یک HMI مرکزی یا چندین واحد توزیع شده داشته باشد که همگی ممکن است از طریق اینترنت متصل شوند.



ادغام زنون در سیستم‌های موجود آسان است، زیرا بیش از 300 پروتکل ارتباطی در دسترس دارد و با سیستم‌های مختلف کار می‌کند. با تمام پلتفرم های اصلی مایکروسافت ویندوز سازگار است و برای اجرا فقط به سیستم عامل اصلی نیاز دارد. همچنین می توانید با استفاده از وب سرور یا موتور وب HTML5 به زنون دسترسی داشته باشید. نسخه وب زنون ظاهر و عملکرد یکسانی دارد و هر تغییری که در یک کلاینت وب یا HTML5 ایجاد کنید برای همه کاربران به‌روزرسانی می‌شود و به شما امکان می‌دهد از هر جایی کار کنید.



سرورها همچنین می توانند داشبورد خود را با ایجاد ویجت ها و قرار دادن آنها بر اساس نیاز خود راه اندازی کنند. همچنین می توانید برای اهداف امنیتی و ایجاد داشبورد برای انواع مختلف کاربران، قابلیت مشاهده عناصر HMI خود را قفل و کنترل کنید. این به شما امکان می دهد داشبوردهایی با کاربری آسان ایجاد کنید که فقط اطلاعات مربوط به هر نقش را شامل می شود.



همچنین می‌توانید پالت‌های رنگی مختلفی را برای HMI خود ایجاد کنید، که به شما امکان می‌دهد داشبوردهایی را سفارشی کنید که برای برند شرکت شما، موقعیت‌های نوری خاص، و همچنین تیم‌های مختلف و کاربران فردی (مثلاً کارمندان کوررنگ) کار می‌کنند.
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.